Tänket bakom webbutiken

En webbutik när vi pratar om att konsumera mindre, hur tusan går det ihop? Det hoppas vi att det här inlägget ska ge svar på. Tanken om Trettiosju graders egen webbutik väcktes en sommarkväll på en altan.

Vi insåg att vi hade flera kreativa personer runt oss som skapade fantastiska saker. Vi visste också att vissa av dem aldrig skulle starta en egen webbutik. Vi visste att de här personerna på olika sätt hade drömmar om ett annat liv. Vi visste att deras saker skulle kunna bidra till medveten konsumtion. För vi hade själva fått uppleva känslan av att välja en av deras produkter framför en massproducerad dito. En av oss har bl a Fridas ljusstakar på köksbordet, en bröllopspresent, och varje dag tänds de och tankar tänks kring hur hon skapat dem just till oss. De här sakerna är saker vi vill äga för livet.

Den här tanken kombinerades med en tanke vi haft om en webbutik som gör gott. Den tanken kom utifrån våra egna behov. Vi saknade en butik på nätet där man kunde köpa bra, vettiga, hållbara, vackra saker som dessutom bidrog till välgörenhet (dvs kanske inte "bara" ett gåvobevis, ibland känns det fint och bra att också kunna köpa en sak att ge bort till sig själv eller någon i ens närhet). Visst, det finns ett par stycken hos de stora välgörenhetsorganisationerna, som vi handlade från när vi ville köpa en fin gåva med ett mervärde i form av välgörenhet. Men vi tycker absolut att det finns plats för vår webbutik.

Vi tänkte att den här unika och av oss noga utvalda webbutiken skulle kunna bidra med flera saker:
- den skulle kunna vara en möjliggörare för de fantatiska kreatörerna att få leva sina trettiosjugradiga liv, med det kreativa och kärleken till hantverket i fokus. Den skulle kunna bidra till att skapa en grupp av människor som hjälper varandra framåt på trettiosjugradersresan och i skapandet.
- den skulle kunna bidra med stor glädje till de som köper sakerna genom medveten, hållbar konsumtion. En är mer rädd om saker en vet har producerats för hand, med omtanke om miljön.
- framför allt, den skulle kunna bidra till att göra gott för människor som har det svårt. Och här har vi efter mycket funderande och med våra nätverk till hjälp valt en organisation utifrån människorna bakom den. Vi har via vår vän och förebild Parul Sharma fått kontakt med Israa Abdali och organisationen Stand with Syria. Organisationen bedriver konkret humanitär hjälpverksamhet i projek som tillgodoser grundläggande behov av skydd, mat och medicinsk utrustning samt stöd för utbildningsändamål.

Sagt och gjort, nu har vi byggt vår lilla plats, vår butik. I dagsläget har vi produkter från en handfull kreatörer. Det här kommer alltid att vara en mycket liten butik. Det viktigaste för oss ÄR att den andas småskalighet och en känsla av att varje produkt och varje kreatör är noga vald av Trettiosju grader. Vi har ett par namn till på människor vi gärna skulle vilja ha med, men vi får se vart resan tar oss. Vad vi vet är att flera av våra nuvarande kreatörer bubblar av idéer på nya produkter. Så håll utkik! Webbutiken ska också kunna vara en plattform för våra egna tjänster framöver och även då ska en betydande del av intäkterna gå till välgörenhet.

20% av det du handlar för går direkt till Stand with Syria. Det kommer vi att redovisa tydligt och konkret på vår webbplats och i våra sociala kanaler.

Välkommen in till butiken. Hoppas att du ska tycka om den lika mycket som vi gör.

 

/Malin och Jenny

2 reaktioner på ”Tänket bakom webbutiken

  1. Wow! Vilket underbart initiativ, att både frigöra tid och utrymme för mer skaparkraft och se till att pengar hamnar där de ska – hos kreatörer och på platser där resurser saknas. Det ska jag lägga på minnet till nästa gång en gåva ska inhandlas (även om det sker mer sällan nu för tiden). Varmt lycka till!

    1. Tack för din fina kommentar! Betyder mycket. /Malin och Jenny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *